maandag 27 februari 2023

Josephine eet haar pannenkoek niet op

Trouwe fans weten dat ik een dikke duim heb, maar dit is echt gebeurd.

Zaterdag ontplofte onze Whatsapp. Geschrokken fans meldden ons:

 Pontje met 25 man omgeslagen in natuurgebied, drie gewonden

“In een natuurgebied in Zuidland in Zuid-Holland is een pontje omgeslagen. Op het moment dat dat gebeurde stonden er zo'n 25 mensen op de trekpont. Het gaat om een groep vrijwilligers, laat de veiligheidsregio weten. Drie personen raakten gewond. Eén persoon is gereanimeerd. Twee anderen zijn met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht.

Schalkwijk Polder Bokhoven

Laten we nu net dit pontje zondag op het programma hebben staan. Ik wilde nog wel gaan als een ramptoerist, maar Josephine was weer de wijste. Zo reisden we af naar Schalkwijk in Utrecht.

Ik parkeer de auto op de door Josephine aangegeven locatie. Een echtpaar komt aangelopen. Ik vermoed dat het pontje niet ver is, dus ik schiet ze aan.

Weet u waar het pontje ligt? begin ik.
‘Waar wilt u naartoe? vraagt de man.
Ik kijk hem verbijsterd aan.
‘Wilt u naar Culemborg?’ vraagt de man behulpzaam.
Ik weet nog niet wat ik moet zeggen.
‘Over welke rivier wilt u? De man blijft geduldig.
Ik mompel ‘Over een sloot.’
‘Oh, zegt de vrouw, ‘u bedoelt het trekpontje. Dat ligt daar.’ Ze wijst naar een hek nog geen 400 meter vanwaar we staan. ‘En u kunt zo naar de kerk lopen en langs de andere kant weer terug, dat is zo’n 4 km.’

Nu dit misverstand is opgelost, kunnen we van start.

 

Het water dat is ontstaan door het ontwikkelen van een waterberging
 in de polder onder Schalkwijk kan met pontje worden overgestoken.

We moeten eerst een lange houten vlonder over en daar is ‘ie dan. Ik verbaas me er altijd over dat er in een niemandsland een keurig onderhouden pontje ligt. De veerstoep heeft een keurige houten trap naar het niveau van het pontje. Soepel glijdt hij door het water. Rechts een beeld van een ruiter van Corten staal in.

 

De ruiter met zijn paard verbeeldt het verleden toen inundatie een middel was om de vijand op afstand te houden, totdat de uitvinding van het vliegtuig zijn intrede deed.

Wij zijn de enigen die op de kerk aanlopen, de andere wandelaars komen van de andere kant. Nee, niet uit de kerk. Ze hebben geen vrome gezichten.


'Wat ga je over deze tocht schrijven?' vraagt Josephine. ‘In principe rijden we ernaartoe, varen over en gaan weer maar huis.’
‘Ik ga over onze pannenkoekenavonturen schrijven, zeg ik. ‘Ik heb 148 pontjestochten beschreven en in 41 daarvan komt het woord pannenkoeken voor.’

Hieronder een selectie:

Het Kleine Café                                                                                          25 maart 2018

Als we de deur open doen, gaapt een donker gat ons aan, waar hardrock uit schalt. De vrouw achter de bar reageert verschrikt als we onze bestelling doorgeven: een pannenkoek naturel en een met spek. In onvervalst Amsterdam vraagt ze zich af of ze die pannenkoeken kan serveren. Op onze vraag welke ze dan wel kan laten bereiden, leidt tot overleg met de keuken. Het oordeel luidt: ze kunnen beide bereid worden.
Inmiddels zijn wij verkast naar een zaal achterin. Hier is de muziek minder goed te horen. Tussen de opgestapelde terrasstoelen, vaatwerk, een stofzuiger, een teddybeer en ander ongeregeld goed eten we onze pannenkoek op. Hij smaakt voortreffelijk. Beide pannenkoeken hebben een vleugje kaneel.

 

De Graanhalm                                                                                             2 juli 2017

Van het rustige kwelderlandschap met hier een daar een toefje bomen fietsen we het drukke, toeristische Burgh Haamstede binnen.

In de tuin van Pannenkoekenmolen de Graanhalm schuiven we aan bij een tafel met vier Zwitsers. Deze bestellen twee pannenkoeken en de serveerster vraagt of ze ‘zwei Teller’ extra moet geven. Ja, dat is goed. We bestellen zoals altijd een pannenkoek naturel en een met spek en appel. Mmmm, het zijn volkoren pannenkoeken. Josephine overhandigt mij meteen de flacon met crazy stroop met de woorden: “Dat lijkt me echt iets voor jou.” Onze tafelgenoten kijken met belangstelling naar het hanteren van de schenkstroop. Of ik een beertje teken? Nee, een aapje.

 


 

’t Pannenkoekhuis in Wageningen                                                     31 juli 2016

Blijkt dat je nichtje haar eetcafé in Wageningen heeft omgetoverd tot pannenkoekenhuis, dan gaan onze speekselklieren gelijk werken. Is er een pontje in de buurt? Jawel, vorig jaar is er een pontje gaan varen in de zomermaanden tussen Renkum en Heteren. Even voor tweeën staan we voor de deur. We worden enthousiast begroet. De ‘Van Venen’ lopen de deur niet plat bij elkaar, maar nu is er een goede aanleiding (pannenkoek) om eens langs te gaan. Martin bakt een uitstekende luchtige pannenkoek, terwijl Miranda (de oudste dochter van mijn jongste broer) ons vertelt hoe er veel proeverijen van pannenkoeken door de buren zijn gedaan, voordat ze de stap hebben gewaagd. De boerenpannenkoek loopt het hardst. Wij blijven trouw aan onze vaste keuze: voor mij een pannenkoek naturel en voor Josephine een met spek en appel. Een heerlijke luchtige pannenkoek.

 

Auto gegrepen door trein in Oudesluis                                 22 februari 2014

De omroeper: 'Er rijden geen treinen tussen Anna Paulowna en Schagen wegens een ongeval. Er worden bussen ingezet. Het spoor zal omstreeks vijf uur weer vrij zijn.
We gaan op zoek naar een pannenkoek. Altijd een troostrijke bezigheid: pannenkoeken eten. Ik vraag aan een puber bij de bushalte waar we een pannenkoek kunnen eten. Ze rolt met haar ogen bij het idee al dat ik dat uitgerekend aan haar vraag. Later zegt Josephine: ‘Ja, dat is natuurlijk helemaal niet cool.’
Je vent lastig?!!
De horeca ziet er troosteloos uit tot we Diverzo ontdekken. Het blijkt een echtgenotencrèche te zijn. Terwijl zij in de belendende winkel kleding past, zorgt het horecapersoneel gratis voor hem. Zij hoeft alleen de consumpties af te rekenen.
Op de kaart staat alleen een pannenkoek onder het opschrift ‘Kids’. Wij vragen of die ook voor volwassenen geldt. ‘We maken er gewoon een grotemensenpannenkoek van,’ luidt het antwoord.

Eet maar rustig je pannenkoek op ...                          4 september 2007

dan kom ik jullie over een uur halen” riep de pontbaas. “Helemaal niet, we zitten hier al 40 minuten en we willen ons label* niet opgeven.” Josephine propt gauw de laatste happen in haar mond. Ik rol de rest van mijn pannenkoek in een servetje en we spoeden ons naar het pontje.


Het was voor het eerst dat we de methode van labels tegenkwamen. Je pakt een label uit het bakje en je kunt dan iets gaan eten of drinken terwijl je wacht zonder dat je je plaats op het pontje verspeelt.

Kasteel Doornenburg                                                                 8 september 2008

Links verheft zich ineens kasteel Doornenburg, waar Floris is gefilmd. Josephine is jong genoeg voor Floris, maar zij heeft warmere herinneringen aan Thierry de Slingeraar.
Hier tekent zich een generatiekloof af. Ik herinner mij alleen maar
“Coco en de vliegende knorrepot”, Dappere Dodo en Mik en Mak

We steken met motorgierveer Willem het Pannerdens kanaal over naar Pannerden. Met zoveel overeenkomst in letters verwachten wij wel een pannenkoekrestaurant. De plaatselijke kroeg biedt uitkomst. Terwijl de vrouwelijke uitbater de cappuccino mèt cafeïne voor me neerzet, vraagt ze: “Decaf is dat cafeïnevrij?” Als ik dat bevestig, zegt ze: ‘Oh, dat had ik wel gehad.’
De geserveerde pannenkoeken zijn lekker knapperig en als ik haar daarmee complimenteer, is ze opgelucht, want eigenlijk waren ze mislukt!?

De Pannekoekenbakker                                                 8 september 2013

Om te vieren dat we het laatste (8e) pontje over de Waal hebben gedaan, trakteren we onszelf op pannenkoeken bij De Pannekoekenbakker. De muziek schalt ons tegemoet als we het lege, grote restaurant binnenkomen. Josephine vraagt of de radio uit mag. De radio wordt uitgeschakeld en een muziekband met hetzelfde geluidsniveau wordt gestart. We kijken elkaar aan. Ja, ze hebben gedaan wat we gevraagd hebben. We nemen allebei een pannenkoek met appel en kaneelsuiker. Als ons later gevraagd wordt of alles naar wens is, vragen we of de muziek zachter mag. Ook deze opdracht wordt nauwgezet uitgevoerd. Er wordt zelfs gevraagd of het zo goed is. We krijgen twee spaarzegels mee waarmee we voor het originele Pannenboekenbakker-broodrooster kunnen sparen. Er zijn 16 Pannenkoekenbakkers in Midden-Nederland. Dat moet lukken.

Wat hebben we trouwens met die spaarzegels gedaan?

Terug naar vandaag, 26 februari 2023

Pannenkoeken eten in een barn!

Kom midden op het Eiland van Schalkwijk in een uniek en sfeervol pand genieten van een vers gebakken pannenkoek of iets anders.

 

Wij verbazen ons erover dat ze in een pannenkoekenrestaurant geen gare pannenkoek kunnen serveren. We besluiten het blijmoedige jonge personeel er niet mee lastig te vallen. Josephine laat de pannenkoek met spek (die gekookt is in plaats van gebakken) en appel zelfs staan.

Inmiddels 310 pontjes gedaan.

26 februari 2023

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk met die herinneringen aan de pannenkoeken 😃👌
J.

Anoniem zei

Goedenavond Bettie,

Jullie gaan moedig voorwaarts met steeds weer een nieuwe pont “ te doen”.
Misschien heb je het wel gelezen in het AD van verleden week. Het valt niet altijd mee mensen te vinden die het pontje overvaren, maar pontjes zijn in en hou je vast…… er komen nog steeds pontjes bij. Dus dat wordt een never ending story!!!!!!
Het zal jullie in ieder geval nog lang bezig houden.
Groetjes van Ria.


Anoniem zei

Dit was een groot cadeau voor je trouwe lezersschare❣️
Te geestig dat je dus ongeveer 40 keer allebei stoïcijns dezelfde pannenkoek hebt gegeten!
Dat vind ik dan weer hilarisch.
Maar het allerleukst vond ik toch dat jij als kind ook zo van Coco en de vliegende knorrenpot hebt genoten. Dat krullende staartje als hij vloog! Pure magie!
Via you tube heb ik het nog eens teruggehaald.
Het was weer net zo magisch…….ik was ineens weer 4…..
Liefs, Marjan🐷🐷🐷

Anoniem zei

Hoi Bettie,
Wat leuk weer! Ja, ik moest ook meteen aan je denken natuurlijk met dat omgeslagen pontje.
Dat beeld van Cortenstaal heeft hier vlakbij ook gestaan als aankondiging van een iepenloftspul in Ter Idzard. Met paarden inderdaad.

Nanne roept me voor de koffie Tschüß!
Alie

Anoniem zei

Genoten van jouw verhalen, groeten Noortje