De waters die we dit weekend in Groningen gaan oversteken hebben allemaal het achtervoegsel ‘diep’: het Reitdiep, het Boterdiep en het Wolddiep. Volgens Wikipedia is een diep een ontwateringskanaal in veengebieden.Onze uitvalsbasis is Hotel Wad Oars in Anjum in Friesland. We zetten beide fietsen op één auto en koersen naar Winsum. Fietsen eraf en het eerste knooppunt zoeken. Tot op onze verbazing rijden we omlaag en weer omhoog. Winsum ligt zeker op een wierde (een kunstmatige heuvel om bij hoog water droog te blijven).
Het Boterdiep
Eindelijk knooppunt 71
gevonden. We fietsen via Onderdendam en Bedum naar Zuidwolde. Een rustiek
geplaveid (lees: hobbelig) pad brengt ons bij de veerstoep waar het voetveer
ligt te wachten. Het pontje is een schakel in Het Groene Ommetje van
de Groningse dorpen Zuidwolde en Noordwolde. We stappen aan boord en Josephine
volgt de instructies op het bedieningspaneel. Als de ketting strak staat, moet
het pontje in beweging komen, maar dat doet hij niet. Zijn het
aanvangsperikelen? Het pontje is pas op 25 mei 2019 in de vaart gekomen. We
zoeken naar een telefoonnummer om het euvel te melden, maar we vinden geen
aanwijzingen.
Tot onze schrik merken we dat het pontje wel van de kant is losgekomen. Met een aanloop op het pontje zouden we de overkant kunnen halen, maar met die nattigheid is dat niet echt een optie Tot ik op het idee kom aan de vastgelopen ketting te trekken. Het lukt, we kunnen van boord.
Tot onze schrik merken we dat het pontje wel van de kant is losgekomen. Met een aanloop op het pontje zouden we de overkant kunnen halen, maar met die nattigheid is dat niet echt een optie Tot ik op het idee kom aan de vastgelopen ketting te trekken. Het lukt, we kunnen van boord.
Het voetveer over het Boterdiep van Zuidwolde naar Noordwolde. |
Eetcafé Moeke Vaatstra. |
Wij nemen zelfgemaakte appeltaart. Experts als wij zijn op het gebied van appeltaart krijgt deze een dikke 8. Een echt bruin café, precies zoals een bruin café hoort te zijn. De kroeg bestaat al meer dan 100 jaar. De vloer met zijn geometrische vormen getuigt daarvan. In een vitrinekast hangt het oude vaandel van de muziekvereniging Uno Animo.
De oude vloer in de gang bij Moeke Vaatstra. |
We fietsen naar het
noorden. Bij het de uitspanning Ruischend Riet in het recreatiecentrum ‘Garnwerd
aan zee’ stappen we af om wat te eten. Op de kaart staan poffertjes voor de
Kleine gast. Ik leg aan de serveerster uit dat Josephine 1.50 meter is en dus
een kleine gast en we recht hebben op die poffertjes. Afgemeten antwoordt ze
dat de Kleine gast slaat op de leeftijd en niet op de lengte. Op mijn verzoek
vraagt ze het na in de keuken. Bij hoge uitzondering krijgen we ze. Josephine
stipuleert dat ze 1.56 meter is. De poffertjes komen: zonder boter en met een
heel klein beetje poedersuiker. Met weemoed denken we aan de poffertjes op
Paviljoen Malieveld waar ze drijven in de boter en rijkelijk voorzien zijn van
poedersuiker.
Reitdiep
Na deze teleurstelling
gaan we weer de regen in op weg naar Aduarderzijl.
Het Reitdiepveer komt pas over 20 minuten, maar we kunnen droog wachten in een RUSTWAT (Door heel Nederland worden door particulieren in schuurtjes koffiekannen, koeken en ijsjes in de diepvries aangeboden. Het is zelfbediening en het geld doe je in een kistje.)
Het Reitdiepveer komt pas over 20 minuten, maar we kunnen droog wachten in een RUSTWAT (Door heel Nederland worden door particulieren in schuurtjes koffiekannen, koeken en ijsjes in de diepvries aangeboden. Het is zelfbediening en het geld doe je in een kistje.)
Al snel horen we het
gezellige getuf van het Reitdiepveer. We gaan aan boord en delen een vlaggetje
uit van de Vereniging Vrienden van Voetveren. De mannen van het veer gaan het
vlaggetje meteen ophangen.
Het vlaggetje hangt. |
We mogen in de
stuurhut komen schuilen en we vragen de hoeveelste passagier we van vandaag
zijn: ‘Jullie zijn nummer 2 en 3.’
De fietsen zijn vastgesjord. |
We varen door een oude
sluis en de heren leggen ons uit dat ‘zijl’ ‘sluis’ betekent. We volgen het
Reitdiep in de lengte. De motor hapert. ‘Wees niet bang, dames, ik schakel over
op de elektriciteit.’ Jammer, ik houd wel van het sonore motorgeluid. De
vrijwilligers wijzen op de kanonnen aan weerszijden, die de strijd tussen
Middag en Humsterland symboliseren.
Relict uit de tijd dat er nog hevig werd gevochten tussen regio's. |
In Schaphalsterzijl
aangekomen, wijst de veerman hoe we met een mooie omweg naar Winsum kunnen
rijden. Eigenlijk willen we de kortste weg nemen, maar we volgen toch zijn
advies op en we rijden over smalle kronkelende wegen in een zeer open landschap
met wierden, oude dijken en kwelders.
Het Wolddiep
De volgende dag is
windkracht 6 met windstoten voorspeld. We kiezen de route zodanig dat we eerst
tegen wind rijden rechtstreeks naar het pontje in het verveningsgebied De Bakkerom
over het Wolddiep. De knooppuntenroute komt op het pontje uit. Volksverhalen
zeggen dat ‘bakkerom’ een verbastering van een kreet uit de vervening 'de bak
moet om' is.
Met de zijwind vereist het heel wat stuurmanskunst om tussen de palen van de veerstoep te komen. Even achteruit draaien en wachten tot het pontje de goede kant op drijft en dan hard doordraaien.
Met de zijwind vereist het heel wat stuurmanskunst om tussen de palen van de veerstoep te komen. Even achteruit draaien en wachten tot het pontje de goede kant op drijft en dan hard doordraaien.
Het pontje drijft af. |
Nog even tegen de wind in fietsen naar Tolbert om koffie te drinken in Partycentrum De Postwagen. De eigenaar is met vakantie en we worden doorverwezen naar de manege, waar op de Fokdag Groningen-Drenthe Comb. Peize e.o. Friese paarden worden getoond.
Een prachtig Fries paard. |
Terwijl we een gevulde koek eten, bekijken we de keurmeesters in het zwart met een bolhoed op en de jonge mannen die de paarden begeleiden in smetteloos wit en een stropdas om. Een gratis voorstelling.
Trekpontje over de Kromme Raken
Op de website
pontjes.nl van Wim Kusee staat:
‘Aan de oostzijde van Warfhuizen, gelegen
tussen Groningen en Zoutkamp, is een wandelroute uitgezet. In deze wandelroute
werd een zelfbedieningstrekpontje opgenomen, dat in 2015 in de vaart is
gebracht. Helaas werd het pontje getroffen door diverse kinderziektes, die van
een dusdanige aard waren, dat het pontje in de loop van 2016 langdurig uit de
vaart is genomen. Sindsdien is er niets meer gehoord van dit veerpontje.’
Dat gaan we natuurlijk
even controleren. In Warfhuizen slaan we de Vaart Oostzijde in en volgen de Kromme
Raken. We passeren twee boerderijen en we stoppen waar de pijl van Google
aangeeft: Hier is ‘t.
Hier had het pontje over de Kromme Raken moeten liggen. |
Ik kan nauwelijks over
het gras op de oever heen kijken. Hier is heel lang niemand meer overgestoken. We
lopen nog een stukje door. Nee, overal is het gras hoog.
En nu laten we ons
door de wind naar ons hotel blazen om morgenochtend de fietsen weer op de auto
te laden en terug naar Holland te rijden, zoals ze hier zeggen.
Drie pontjes gedaan:
Nog 22 Nederlandse pontjes te gaan.
Nog 28 Belgische pontjes te gaan
Nog 22 Nederlandse pontjes te gaan.
Nog 28 Belgische pontjes te gaan
8 en 9 augustus 2019.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten