Zou het hoge water ons parten spelen vandaag?
Werkzaamheden rondom Utrecht Centraal
Afgelopen week beklaagden
reizigers zich over de vertragingen ten gevolge van de uitbreiding van het
netwerk rondom Utrecht Centraal. Bij het plannen van de treinreis stonden de
werkzaamheden prominent in beeld. Optimistisch als ik ben, ging ik toch op pad.
De trein in Nieuwerkerk arriveerde op tijd, net zoals die in Gouda en Utrecht
Centraal. Op het geplande tijdstip 10:29 uur stond ik op het vernieuwde station
Arnhem, alwaar Josephine mij bezweet opwachtte. Die was voor het eerst met de
fiets achterop de auto uit Antwerpen komen rijden, die ze gestald had bij het
Gelredome.
Giesbeek
De voorspelling is 27 graden
en 2 tot 4 Beaufort uit het Noordoosten. Over de dijken langs de Nederrijn met
ondergelopen uiterwaarden fietsen we in noordoostelijke richting. Gelukkig
hebben wij geen last van hooikoorts, want de grassen staan kniehoog in de
bermen. Die sierlijk wuivende aren stemmen ons
vrolijk.
We volgen trouw de bordjes naar Westervoort. We hebben het idee dat we in cirkels rond rijden en we moeten voortdurend bruggen op en af, maar dat is waarschijnlijk voor onze eigen veiligheid.
Zo eenzaam als wij ’s winters fietsen, zo druk is het nu met korte broeken, sandalen, vrolijke zomerjurken op veelal elektrische fietsen. We vragen ons altijd af waar al die mensen verborgen hebben gezeten in de andere seizoenen.
Gieseplas
De Gieseplas, is een
recreatieplas, die in de jaren zeventig is uitgegraven.
Kunnen we koffie met appelgebak al niet weerstaan, laat staan een wafel met aardbeien en slagroom. We hebben er al ruim 18 kilometers op zitten. Dus, het is toegestaan. Nog 1,8 kilometer naar het beoogde pontje.
Kunnen we koffie met appelgebak al niet weerstaan, laat staan een wafel met aardbeien en slagroom. We hebben er al ruim 18 kilometers op zitten. Dus, het is toegestaan. Nog 1,8 kilometer naar het beoogde pontje.
Het fietspad eindigt in het
water. Daar komt het pontje al aan. We steken de smalle strook in de Gieseplas
over. Onderweg overhandig ik de schipper het vlaggetje van de Vereniging Vrienden
van Voetveren.
We willen nu ‘boven langs’ de Nederrijn terug fietsen, zodat we niet eindeloos bruggen over moeten. Daar slagen we in.
We willen nu ‘boven langs’ de Nederrijn terug fietsen, zodat we niet eindeloos bruggen over moeten. Daar slagen we in.
Hoog water
We passeren het pontje bij
Rheden over de IJssel (reeds gedaan in 2008). ‘We rijden nu van Arnhem af,’
merkt Josephine op. Navraag bij een wandelend stelletje bevestigt dit
vermoeden. Als we ons gereed maken om te keren, zegt de man ‘Maar je kunt ook
het pontje bij Huissen nemen.’
Die hebben we ook al in 2008 gedaan, maar het is niet verboden om een pontje 2 maal te doen.
Die hebben we ook al in 2008 gedaan, maar het is niet verboden om een pontje 2 maal te doen.
We moeten omrijden om bij de
tijdelijke veerstoep te komen, die is aangelegd voor het geval het hoog water
is. Op de gewone veerstoep zien we dat het wachthokje kniediep in het water
staat. We zijn blij dat er voorzorgsmaatregelen zijn genomen, zodat we toch
kunnen overvaren.
Stadsblokkenwerf
Op de fundamenten van de
roemrijke ASM-werf (Arnhemsche Scheepsbouwmaatschappij) realiseren
vrijwilligers een kleinschalige, historische scheepwerf: de Stadsblokkenwerf.
Op de terugweg rijden we
zomaar tegen het bordje Veerpont Stadsblokkenwerf aan. We volgen de
opeenvolgende borden om bij het laatste bordje te zien dat er geen fietsen mee
mogen i.v.m. het hoge water.
Onderaan de steile, betonnen
trap zien we water dobberen, dat daar klaarblijkelijk niet hoort. Na de
onderste trede liggen planken en pallets die ons droge voeten beloven naar het
pontje, de ASM 1. Een zogenaamde crew tender warmee vroeger de bemanning van
boord naar de wal werden gebracht op het IJ. Door vrijwilligers is hij helemaal
opgeknapt om dienst te doen als pontje.
Een jong gezin staat al te
wachten op de kant. ‘Misschien mogen jullie fietsen toch wel mee,’ zegt de
vader hoopvol. ‘Ik zal jullie dan wel helpen om de fietsen aan boord te krijgen.’
Als het pontje arriveert, loopt hij naar beneden en we horen hem zeggen ‘dames’ en ‘alle pontjes van Nederland’. Het antwoord is – terecht - negatief.
Als het pontje arriveert, loopt hij naar beneden en we horen hem zeggen ‘dames’ en ‘alle pontjes van Nederland’. Het antwoord is – terecht - negatief.
De veerman roept stoer: 'Hij kan uit zichzelf varen, hoor.' |
We lopen naar beneden en stappen aan boord. Wij zijn dankbaar dat het pontje vaart en dat we met droge voeten aan boord kunnen. Het ongemak dat de fietsen niet mee mogen, nemen we voor lief.
Het schippersechtpaar is
oprecht nieuwsgierig naar onze wens om alle pontjes van Nederland te doen. De
man wil graag de URL van de website hebben. Ik geef mijn kaartje.
Als ik hem het vlaggetje van de Vereniging Vrienden van Voetveren overhandig, is hij oprecht blij. ‘We zijn lid, hoor.’
Als ik hem het vlaggetje van de Vereniging Vrienden van Voetveren overhandig, is hij oprecht blij. ‘We zijn lid, hoor.’
Naar huis
Voor de Nelson Mandelabrug
naar de overkant nemen Josephine en ik afscheid. Zij gaat weer naar het
Gelredome en ik naar het station.
Ik rijd niet met de beoogde treinen naar huis. De NS is creatief met oplossingen. Intercity’s stoppen waar ze normaal gesproken niet stoppen om iedereen de gelegenheid te geven om vandaar op een alternatieve manier verder te reizen. Ook worden extra treinen ingezet. Om kwart voor zeven ben ik weer thuis met 60,35 kilometer op de teller.
Ik rijd niet met de beoogde treinen naar huis. De NS is creatief met oplossingen. Intercity’s stoppen waar ze normaal gesproken niet stoppen om iedereen de gelegenheid te geven om vandaar op een alternatieve manier verder te reizen. Ook worden extra treinen ingezet. Om kwart voor zeven ben ik weer thuis met 60,35 kilometer op de teller.
Twee gedaan. Nog 51 pontjes
te gaan.
5 juni 2016.
5 opmerkingen:
Weer een mooie verhaal, Bettie. Schrok wel even van die stents, gelukkig kennelijk geen belemmering voor de fietstochten!
Hermine
Ha Bettie,
Met plezier zojuist je nieuwe pontjesverhaal gelezen en gezien dat je wat gezondheidsproblemen hebt moeten overwinnen. Gaat het weer helemaal goed met je?
Marijke
Hij was weer leuk!!!
Bedankt,
Mieke
Er dient een nieuw woord voor jullie gecreëerd te worden (dooroverzetters?))
Hans
Fijn om te lezen Bettie dat je weer op de fiets bent gestapt om samen met Josephine de pontjes te trotseren. Dat het weer goed met je gaat is overduidelijk. Ruim 60 km op de teller op één dag is weer een hele prestatie. Op naar het volgende pontje en ik verheug mij alweer op het volgende pontjesverhaal.
Groet van een enthousiaste lezer.
Nel
Een reactie posten