'Afgelopen woensdag zat ik in de trein. Na het station Amsterdam Sloterdijk
kwamen er twee meisjes van een jaar of twintig tegenover me te zitten. Hoog
blond, pratend over de Kerst, eten, drinken en ‘kilo’s aankomen in drie dagen.
Om deze extra kilo’s voor te zijn, besluiten ze elke week te gaan hardlopen. “Moeten we alleen een vaste dag hebben, anders doen we het niet,” zegt een van de meisjes.
“Laten we woensdag doen, maar niet vandaag,” zegt de ander, “en ook niet als het regent, of kouder is dan tien graden.”
De goede voornemens halen tegenwoordig Oud en Nieuw niet meer, aldus het’ ikje’ van Onno Adrian Gerard Goedhart in het NRC’
Onze trouwe volgers weten dat pontjestochten altijd doorgaan, als ze eenmaal zijn voorgenomen.
Mist
Bij het verlaten van metrostation De Akkers in Spijkeniss
lopen we gelijk tegen een oliebollenkraam aan. We stappen op en slingeren door
bloemkoolwijken richting ons doel: de veerstoep bij de Beerenplaat. Josephine
haar richtingsgevoel heeft haar niet bedrogen. We komen uit in Hekelingen en
vandaar fietsen we verder naar het zuiden. Vlak voor ’t Spui slaan we de
Aaldijk in. Nu rijden we helemaal alleen in de mist. De schapen op de dijk
kijken ons verbaasd na. Van een vergeefse tocht van een paar jaar geleden weten
we dat de dijk ineens eindigt bij het water. We zijn op onze hoede. Het gaat
goed, we knijpen op tijd in onze remmen.
Om half twaalf
Om kwart voor twaalf
We gaan op het bankje zitten en betreuren het dat we geen
oliebol hebben gekocht. Dan hadden we daar nu ons mee kunnen troosten. Na een
kwartiertje trekt de mist enigszins op en zien we de overkant. Ganzen trekken
in eindeloze vormen van V-formaties over. Motorveerboot Otter doemt uit de mist
op en we gaan als enige passagiers aan boord.
Motorveerboot ‘Otter’
voor voetgangers en wielrijders
De veerbaas vertelt dat deze overtocht voornamelijk voor
woonwerkverkeer wordt gebruikt. De forenzen kunnen ook door de Heinenoordtunnel
naar hun werk gaan, maar ze geven de voorkeur aan fiets en boot.
Heroïsche redding
De Otter vaart in de lengterichting van de Oude Maas. Ineens
zien we de veerbaas het vooronder in duiken. Onmiddellijk komen bij ons beelden
boven van rampenfilms. We zien de krantenkoppen al voor ons:
“Twee dames
brengen veerboot veilig aan de kant”
Vrijdag, 13
december verdween de veerbaas van de veerboot Otter in het vooronder, twee
dames achterlatend op het dek. Deze versaagden niet. Terwijl de een 112 belde,
probeerde de ander de motor onder controle te krijgen. Onder grote
belangstelling legden zij de boot aan. Er had een zacht gekookt eitje tussen
wal en schip gekund, zo zacht was de landing…
De veerbaas komt weer tevoorschijn met een rolletje plakband
en plakt de mededeling op dat er tijdens de feestdagen niet wordt gevaren.
De Heeren van
Beijerland
Van de stilte komen we in de terreur van de kerstmarkt terecht.
Gelukkig serveert De Heeren van Beijerland een heerlijke pannenkoek op de
eerste etage. Van bovenaf heeft dit gekrioel van mensen wat rustgevends.
Maar wat is dat? Sneeuwvlokken? Oh nee, gelukkig van een sneeuwkanon. Josephine vertelt over de ontwikkelingen op haar vakgebied: de digitalisering van informatie. Hoewel ik er al jaren uit ben, begrijp ik de basisprincipes nog wel. Jaren heb ik met plezier in dezelfde branche gewerkt, maar de vrijheid van de VUT maakt me nog elke dag blij.
Maar wat is dat? Sneeuwvlokken? Oh nee, gelukkig van een sneeuwkanon. Josephine vertelt over de ontwikkelingen op haar vakgebied: de digitalisering van informatie. Hoewel ik er al jaren uit ben, begrijp ik de basisprincipes nog wel. Jaren heb ik met plezier in dezelfde branche gewerkt, maar de vrijheid van de VUT maakt me nog elke dag blij.
De Hoeksche Waard
Met Jingle bells
in de rug verlaten we Oud-Beijerland en rijden weer de stilte in.
Je bent je er niet van bewust dat je op een eiland bent. We zijn aan alle kanten omringd door water: de Oude Maas (2013), de Dordste Kil, het Hollands Diep (2009), het Vuile Gat (2004), het Haringvliet (2013) en het Spui (2004). Tussen haakjes staan de jaartallen waarin we naar het eiland zijn gevaren. Maar liefst zeven pontjes varen naar het eiland. Dat deze waard is veroverd op de natuur is duidelijk te zien aan de vele dijkjes, waarbinnen akkerbouw en veeteelt elkaar afwisselen. Verspreid staan er groepjes huizen. In de verte zien we het verkeer op de A29 de Heinenoordtunnel inrijden of juist verlaten. We vinden dit geen horizonvervuiling. In de lichte mist heeft het wel iets.
Je bent je er niet van bewust dat je op een eiland bent. We zijn aan alle kanten omringd door water: de Oude Maas (2013), de Dordste Kil, het Hollands Diep (2009), het Vuile Gat (2004), het Haringvliet (2013) en het Spui (2004). Tussen haakjes staan de jaartallen waarin we naar het eiland zijn gevaren. Maar liefst zeven pontjes varen naar het eiland. Dat deze waard is veroverd op de natuur is duidelijk te zien aan de vele dijkjes, waarbinnen akkerbouw en veeteelt elkaar afwisselen. Verspreid staan er groepjes huizen. In de verte zien we het verkeer op de A29 de Heinenoordtunnel inrijden of juist verlaten. We vinden dit geen horizonvervuiling. In de lichte mist heeft het wel iets.
Motorveerpunt ‘Putter’
voor voetgangers en wielrijders
In Puttershoek nemen we motorveerpont Putter naar
Zwijndrecht, waarna onze wegen zich scheiden. Josephine rijdt naar het station
en ik naar de afvaartplaats van de fast ferry naar Krimpen aan den IJssel. In
Dordrecht moet ik overstappen. Ook hier is een kerstmarkt. Als de ferry in de
verte aankomt, begeeft iedereen zich richting het water. Dankbaar ga ik op een
vrijgekomen plaats zitten, mij verbazend over dit vroege opstaan. Hij vertrekt
namelijk pas over 10 minuten. Eenmaal aan boord begrijp ik mijn vergissing.
Binnen is sowieso geen plaats meer, maar buiten is elk object waarop gezeten
kan worden, bezet.
Ik ben niet voor één gat gevangen en ik pak mijn zitmatje en ga op de grond zitten. Bij aankomst in Krimpen is het reeds donker. Een mooie test voor mijn fietsverlichting. Een half uur later ben ik thuis.
Ik ben niet voor één gat gevangen en ik pak mijn zitmatje en ga op de grond zitten. Bij aankomst in Krimpen is het reeds donker. Een mooie test voor mijn fietsverlichting. Een half uur later ben ik thuis.
Niet alleen hebben we gedaan wat we ons voorgenomen hadden;
we hebben ook de twee beoogde pontjes gedaan: nog 62 te gaan.
13 december 2013.
1 opmerking:
Beste Betty,
Iedere keer geniet ik van je Pontjesverhalen, de foto's, jullie wederwaardigheden. En dan al meer dan 200 pontjes "gedaan"!!!!!!! Petje af voor jullie twee.
Een poosje geleden zei je tegen mij dat ik best mocht reageren op je verhalen. Aldus...
Prettige feestdagen voor jou en je man, een goed uiteinde en op naar de volgende pontjestocht in 2014.
Hartelijke groet Ria.
Een reactie posten