‘Twitteren vind ik wel wat voor jou,’ zei Renée van H. tegen mij afgelopen donderdag. Ik had er wel eens over nagedacht, maar het verworpen als te ‘hijgerig’. De volgende morgen heb ik me er toch eens in verdiept. Ik heb nu immers alle tijd om dat soort dingen te doen. Een account was snel aangemaakt en het bleek dat ik zelfs met mijn oude mobiele telefoon (Nokia 6100) kon twitteren. Het is gewoon SMS’en en dan naar een bepaald telefoonnummer sturen en klaar is kees. De eerstvolgende pontjestocht leek mij een geschikte gelegenheid om mijn eerste berichten de ether in te sturen.
Bij ons beiden was er twijfel of we
wel zouden gaan, omdat er weer een pak sneeuw was gevallen, maar geen van
beiden had de telefoon gepakt. We hadden gewoon weer zin in een tocht. De
fietspaden in Capelle aan den IJssel waren afwisselend schoon en met ijs
bedekt. De provinciale weg was schoon; het risico van hard rijdende auto’s nam
ik op de koop toe.
Vrij reizen
Vandaag zou ik mijn eerste ‘vrij
reizenkaartje’ van de NS gebruiken. Niet vergeten om wel een fietskaartje te
kopen en niet vergeten om het ‘vrij reizenkaartje’ af te stempelen op het
perron.
Catharina Amalia
Achter Amsterdam CS is het spekglad,
zelfs de steiger is niet schoongemaakt. Het blijkt dat de fietsen bovenop de
fast ferry moeten worden geplaatst. Halverwege de helling naar het dak van de
draagvleugelboot Catharina Amalia glijden we weg, maar met behulp van de
bootsman lukt het om de fietsen op de bestemde plaats te krijgen.
Eenmaal in de boot realiseren we ons
dat onze fietstassen er nog op zitten. Als een instructiefilmpje ons vertelt
dat we de veiligheidsriemen om moeten doen en dat we tijdens
de reis niet mogen
lopen, kijken Josephine en ik elkaar aan. Terwijl de instructiedame vrolijk
doorgaat met de mededeling dat we geen mobiele telefoon mogen gebruiken tijdens
de vaart, valt mijn oog op een mededeling dat je in de chillroom wel mag
bellen. Maar hoe kom ik daar, als ik niet mag lopen? Josephine let beter op:
‘We zìtten in de chillroom.’ Ik verstuur mijn eerste twitterbericht:
‘eerste pontje vandaag fast ferry naar velsen. Wij zitten
in de chillroom. ‘
Barbara W. reageert onmiddellijk met:
‘hebben die degelijke ferrys nu ook al een chillroom? ik
loop achter:-) veel plezier tijdens je trip’
Na een
aanloop verheft de ferry zijn neus en worden we in de kussens gedrukt.
Bij Spaarnwoude passeren we de sneeuwgrens. Bij aankomst blijken onze fietsen nog aanwezig en ook de tassen zitten er nog aan. We kunnen gelijk overstappen op de motorveerpont naar Velsen-Noord. We willen echter niet in Velsen-Noord zijn en we willen weer terug naar de andere kant. We moeten 20 minuten wachten; dan maar een kopje soep met boterhammen. Uiteindelijk gaat het zo snel dat ik vergeet te twitteren.
‘derde pontje alweer, de rp 7.’
Nu
blijven we wel aan de overkant, de Zaanstreek, met zijn mooie houten huizen. We
passeren Nauerna (duidt op ‘ver afgelegen plaats’ of ‘land dat de moeite van
het bewerken niet loont’). Josphine maakt een paar sfeervolle foto’s.
Het
wegdek is meestal schoon met hier en daar ijsplekken. Wanneer we het station
van Zaandam binnenrijden, blijkt binnen een paar minuten onze trein te
vertrekken. In onze ooghoeken zien we nog net het Golden Tulip Hotel met zijn gevel
van op elkaar gestapelde Zaanse huisjes. Ik kan helemaal blijven zitten tot
Nieuwerkerk. Josephine stapt over op Amsterdam CS.
Op het
perron van Nieuwerkerk ontmoet ik weer de vrouw van vanochtend met haar zoon.
We wisselen onze ervaringen uit. Zij waren in Amsterdam naar ‘Avatar’ geweest.
Bij het bericht dat wij maar liefst 3 pontjes hebben gedaan, steekt ze haar
duimen op.
Nog 52 te
gaan.
3 opmerkingen:
Je verhalen blijven altijd leuk!!!
M
De manier waarop jij je Twitter in het verhaal verwerkt vind ik helemaal hilarisch in deze heldentocht.
Je bent er werkelijk kampioen in om het zo op te schrijven dat ik het geweldig goed op mijn netvlies heb!
Veel dank weer voor dit mooie lichtpuntje.
Liefs, Marjan.
Hoi Bettie,
Leuk dat je nu je geen kant op kan, je teruggrijpt op eerdere verhalen.
Groetjes, Corry
Een reactie posten