Onze overtochten verlopen bijna
altijd gladjes. We worden eens nat gespetterd of we moeten het laatste stukje
door het water waden. Spannender wordt het niet. Dat het ook anders kan, blijkt
uit een artikel in de Nieuwsbrief van de Vereniging van Vrienden van de
Voetveren.
‘Onbedoelde paniek bij
voetveer Loozen’
In Overijssel vaart er bij Loozen een
elektrisch zelfbedieningspontje over de Vecht. Een scholiere zorgde voor
onbedoelde paniek toen er met het pontje een storing optrad.
Het pontje werkt automatisch. Je gaat
aan boord, drukt op de knop, en de elektronica zorgt ervoor, dat het pontje met
een elektromotor naar de overkant wordt getrokken. Althans, zo hoort het te
gaan.
Een scholiere was onderweg van huis
naar school, toen het pontje halverwege ermee uitscheed. Gebeld naar de
gemeente, maar hulp kwam niet binnen 5 minuten. Ze kon goed zwemmen, woonde
niet ver van het pontje af, dus ze besloot om naar de kant te zwemmen, thuis
droge kleren aan te trekken en met een andere fiets naar school te gaan; de
fiets op de pont zou ze later wel ophalen.
Omstanders vonden echter een fiets en
geen persoon, en waarschuwden de hulpdiensten. Ondanks dat de ouders van het
meisje netjes de gemeenten hadden geïnformeerd, rukten brandweer en ambulance
uit om te zoeken naar een drenkeling. Gelukkig bleek het allemaal wel mee te
vallen, en konden de diensten weer snel naar huis. De fiets is later, toen het
pontje was gerepareerd weer opgehaald.
Elektrisch aangedreven zelfbedieningskabelveerpont over de Overijsselse Vecht |
Dit pontje
hebben wij gedaan in 2013 en wij – control freaks als we zijn – hadden ons maar
met moeite overgegeven aan de techniek.
Ik meld het verhaal aan Josephine en ik vraag of we voortaan een zwempak moeten meenemen.
Ik meld het verhaal aan Josephine en ik vraag of we voortaan een zwempak moeten meenemen.
Josephine antwoordt: ‘Geweldig. Ik blijf
wel op het pontje.’
‘Betekent dit, dat ik wel overboord ga en
hulp ga zoeken. Is dat ook mijn taak?’
‘Ja. Weet je dat niet meer? Dat hebben we op de
laatste ledenvergadering besloten…’ antwoordt Josephine ad rem.
-------
Vandaag gaan we onze fout (het verkeerde pontje
gedaan) in het voorjaar herstellen.
Venlo
Via het
bedrijventerrein Venlo-Blerick komen we in het stille buitengebied. Groente- en
sierteelt bepalen het beeld van de streek. De akkers worden afgewisseld door
kleine bospercelen.
Arcen
In Arcen is
er markt. Een vrouw beveelt verschillende worsten aan, waarvan één met
provinciale kruiden, in plaats van Provençaalse. De rest van de dag blijven we
ons afvragen wat voor kruiden dat dan wel mogen zijn.
Fiets- en voetveer Arcen-Lottum
Tussen twee
huizen zien we een steegje afdalen naar de Maas. Dat moet wel naar de veerstoep
leiden, schatten wij zo. Dat klopt, maar eerst koffie met vlaai. We hebben nog
steeds koffie- en gebakgeld van de Vereniging van de Vrienden van de Voetveren.
Vanaf het
terras volgen we het heen en weer varen van de Elektroveerboot over de
spiegelgladde Maas.
Fiets- en voetveer Arcen-Lottum |
Dag van de stilte
Aan boord
worden we begroet door schlagermuziek. Ik geloof niet dat we eerder muziek aan
boord van een pontje gehoord hebben. We varen over naar het ‘rozendorp’ Lottum
en aan de overkant horen we … niets. Het is doodstil, geen geruis van een weg,
geen wind, geen stemmen, geen motoren. Helemaal niets. Dat maak je in de
Randstad niet mee. Het schiet me ineens te binnen dat het vandaag de Dag van de
stilte is.
Als we
omkijken, zien we hoe compact het vestingstadje Arcen is.
Vestingstad Arcen |
Ongehinderd
door auto’s of ander verkeer fietsen we door de herfstkleuren verder naar het
station van Horst. Eikels schieten onder onze banden vandaan.
Railcatering
De jongeman
van de Railcatering die op het balkon de inventaris aan het opmaken is, heb ik
een paar maanden geleden ontmoet op dit traject. Moeiteloos pakken we ons
gesprek weer op. We concluderen dat de opvolger van Neelie Smit-Kroes, de
Deense Eurocommissaris, Margrethe Vestager, ook een pittige tante is. Starbucks
en Fiat moeten alsnog veel belasting betalen.
In Rotterdam Blaak verlaat ik de trein. Hij moet nog een keer op en neer naar Roosendaal.
In Rotterdam Blaak verlaat ik de trein. Hij moet nog een keer op en neer naar Roosendaal.
Met deze
tocht hebben we de fout van het voorjaar goed gemaakt.
Eén gedaan. Nog
58 pontjes te gaan.
25 oktober 2015
1 opmerking:
Dat was weer een leuk verhaal!!!
Bedankt
Groet
Mieke
Een reactie posten