In 2013 waren er 184 dodelijke ongevallen met fietsers. Net iets minder dan
dodelijke ongevallen met auto’s (bestuurder en passagiers). Met de trein zijn
er af en toe ongelukken, maar die zijn te verwaarlozen. Over pontjesongelukken
hoor je maar zelden. De laatste die ik me herinner, was die op het Amsterdam-Rijnkanaal
waar een pontje door een vrachtschip werd overvaren. De pontjesbaas kwam
daarbij om. Er waren geen passagiers aan boord.
Station Utrecht Centraal
Op het drukke perron stond
ik dit allemaal te overdenken. Deze drukte is een ideale plaats voor een
zelfmoordterrorist, die onder het roepen van ‘Allah Akbar’ zichzelf opblaast. Zo
in gedachten mis ik de Whatsapp-melding van Josephine: “Ik sta vooraan perron
12b Utrecht.” Nou word ik van zo’n melding nooit wijzer en zeker niet op
station Utrecht Centraal. Want, wat is vooraan? De trein komt binnenlopen en m’n
telefoon gaat: Josephine is ongerust dat ik nog niet geantwoord heb.
Het laatste balkon van de trein, het fietsbalkon, stopt precies voor mijn neus. Ik krijg de voicemail als ik opneem. Ik stap snel in. Later krijg ik haar wel te pakken. We zitten wel in dezelfde trein, maar maximaal van elkaar verwijderd.
Het laatste balkon van de trein, het fietsbalkon, stopt precies voor mijn neus. Ik krijg de voicemail als ik opneem. Ik stap snel in. Later krijg ik haar wel te pakken. We zitten wel in dezelfde trein, maar maximaal van elkaar verwijderd.
De Nederlanders en regels
“En
nu zitten wij hier!” is het antwoord van de treinreizigers met grote koffers
die op de voor fietsen gereserveerde plaatsen zitten. In de voorwaarden van de
NS staat:
‘Fietsen moeten geplaatst worden in
het speciale fietsgedeelte in de trein, te herkennen aan een sticker op de
buitenkant.’
Ik
wijs op het bordje ‘Voorrang voor fietsers’ en vertel dat ik er weleens door
een conducteur uitgezet ben, omdat mijn fiets niet op de juiste plaats stond. “Laat
die conducteur maar komen,” is de reactie
Ze
ruimen wel een plaats in voor mij, zodat ik ook kan zitten. Ik zet de fiets
zodanig dat hij de minste last veroorzaakt. Ik ben niet van plan mijn goede
humeur te laten bederven en vraag waar ze zijn geweest, wijzend op de labels
AMS aan hun koffers.
Naar Boston, naar een bruiloft van een nicht. Ik vertel over de bruiloft van een vriend in New York in 1985 waar wij ook naar toe zijn gevlogen. Ik ben dus niet de enige gek die even voor een bruiloft naar Amerika vliegt.
Naar Boston, naar een bruiloft van een nicht. Ik vertel over de bruiloft van een vriend in New York in 1985 waar wij ook naar toe zijn gevlogen. Ik ben dus niet de enige gek die even voor een bruiloft naar Amerika vliegt.
In
Arnhem stappen ze uit zonder dat de conducteur is langs geweest.
Snelbinder
Bij
het station van Nijmegen moeten de Waal over om bij het beoogde pontje te komen.
Ineens fietsen we over een prachtige brug (De Snelbinder) die aan spoorbrug is
vastgemaakt. Het fietspad is twee kilometer lang en verbindt het centrum van
Nijmegen met het dorp Lent. Een tijdwinst van 10 minuten ten opzichte van het
omfietsen over de Waalbrug.
De
wegwijzerbordjes zijn nog niet compleet op dit traject, maar Josephine haar
richtingsgevoel zorgt ervoor dat we de juiste richting inslaan naar Valburg.
Het Pontjesreglement
Het
reglement schrijft voor dat er pas na 20 kilometer gestopt mag worden voor een
versnapering.
Josephine
zit midden in een verhaal over de citatie-index als we pannenkoekboerderij Aan
de Linge ontwaren. Een blik op de teller: 24,2. Ja, het mag.
Met een heerlijke, ambachtelijke pannenkoek in de maag fietsen we even later het dorpje Hemmen in. Echt zo’n dorpje zoals je alleen in Engelse detectiveseries ziet. Een kerk aan een plein met bomen en grasveld waar links en rechts kromme straatjes op uit komen.
Lakenvelders
In
een wei zien we twee Lakenvelders staan. Zo genoemd door de brede witte streep (laken)
over hun lijf. Bijzonder is dat er een zwarte en een rode Lakenvelder bij
elkaar staan. Normaal zie je – als je ze al ziet – rode of zwarte.
Onze
fantasie gaat gelijk werken. Wat gebeurt er nu als je ze kruist? Rode, zwarte
en witte vierkanten of stippen? Een soort zebra met rode, zwarte en witte
strepen?
De Nederrijn
We
hebben geleerd dat de Rijn bij Lobith ons land binnenkomt. Puristen beweren dat
het eigenlijk bij Spijk of Tolkamer is. Hij splitst zich al snel in de Waal,
Nederrijn (die overgaat in de Lek) en IJssel
De Nederrijn bij Lienden is ons doel vandaag. Na ruim 40 kilometer staan we op de veerstoep.
De Nederrijn bij Lienden is ons doel vandaag. Na ruim 40 kilometer staan we op de veerstoep.
Het pontje dat we
vandaag op het oog hebben, is vlakbij twee andere overzetveren: die van
Wageningen naar Randwijk en die van Opheusden naar Wageningen. Je zou zeggen: ‘Waarom
doe je die niet alle drie tegelijk?’ Antwoord: ‘Omdat we de eerste twee al in
2009 hebben gedaan; het pontje van vandaag stamt uit 2013.’
‘Ja, dit is de laatste
dag (van dit seizoen),’ hoor ik de veerbaas tegen andere passagiers zeggen. Dat
klopt. Daar had ik hem op uitgezocht: eind april 2015 begint de dienst weer.
Hoe risicovol was deze tocht?
Van bedreigingen zijn we
ons niet bewust geweest vandaag. Op de Nederlandse dijken rijden nogal wat
slierten motorrijders, maar daar hebben we vandaag weinig last van gehad. We
hebben in een landelijke omgeving gefietst met veel afwisseling.
Maar het kan ook anders.
’s Avonds tijdens het nieuws hoor ik over het ongeluk in Haaksbergen tijdens
een motortruck-evenement waar drie doden zijn gevallen.
Eén pontje gedaan, nog 48
te gaan.
28 september 2014
2 opmerkingen:
Hij was weer leuk Bettie!
Zelf hebben wij in Arnhem gewoond en mijn oom in Nijmegen en ik ging vaak met de kleine kinders even naar Nijmegen. Een vriendin heeft een dochter in Lent wonen en daar zijn we weleens geweest en Hemmen is ons ook niet onbekend want vroeger gingen we nog op zondag de omgeving verkennen en dan waren dat leuke dorpen om te bezoeken.
Groet
Mieke
Hoi pipeloi,
Altijd als ik de pontjesverhalen lees, denk ik: Zijn we daar geweest?
Dikwijls wel en dan zie ik het weer voor me, vandaag is het alweer 3 jaar geleden dat Herman overleed.
Wat hebben we samen genoten van het varen, daarom vind ik je verhalen zo leuk.
Ik bewonder de kilometers die jullie afleggen. Ik fiets nu ook maar dan in de huiskamer op de home trainer.
Mijn knieën zijn versleten en nu moet ik mijn bovenbenen sterker maken.
Ga nog door met je werk, of stop je er mee ik hoor wel van je.
Groeten en tot mails of tot bels. Groet ook aan Gerard.
doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Corrie
Een reactie posten