‘Deze
trein gaat niet verder dan Oss, wegens een stremming op het spoor. U kunt
omreizen via Utrecht.’
Ons plan was om naar Nijmegen te reizen en al fietsend en pontjes varend naar
Oss te gaan. Eerder was al gebleken dat ik niet van Rotterdam naar Utrecht kon
reizen. Zodoende waren we op de zuidelijke tak van het spoor terechtgekomen.
We waren blij dat we onze fietsen bij ons hadden. De pontjes konden we ook bereiken vanaf Oss.
We waren blij dat we onze fietsen bij ons hadden. De pontjes konden we ook bereiken vanaf Oss.
Op naar
Ravenstein dat 652 jaar bestaat. Een gezellig plaatsje voor een koffiestop,
maar er stond nog geen 20 kilometer op de teller.
Motorveerboot
‘Vice Versa’ van Ravenstein (Noord-Brabant) naar Niftrik (Gelderland)
Dit pontje is weer in de vaart gekomen
na enig jaren afwezigheid. Als een pontje weer in de vaart komt, vraag ik me
altijd af of we hem soms al hebben gedaan. In het nieuwe verenboekje worden de
opgeheven veren niet altijd genoemd. Zo raakt m’n hele administratie in de war.
Het voorgaande veer had echter op 13 juni 1975 zijn laatste oversteek gedaan. En
onze eerste pontjestocht was op 15 augustus 1998. Niets aan de hand dus; we
hebben hem nog niet gedaan. Op internet staat de ingebruikneming van de vorige
pont in 1939 met inzegening door de pastoor. Dat waren nog eens tijden.
Ingebruikneming gierpont in 1939
De huidige motorveerboot 'Vice Versa'
Mooi
maatje
Als we goed en wel op het pontje Vice
versa staan, zegt de veerbaas: ‘Mooi maatje’ tegen Josephine. We vragen niet
door. Sloeg dit nu op haar kledingmaat of op haar fiets? Josephine voert
namelijk een eeuwige strijd met haar gewicht. En er was zojuist weer een maatje
bijgekomen. Ik laat in het midden of dit groter of kleiner was.
We besluiten dat het om haar op maat gemaakte fiets gaat.
Die vangt wel vaker bewonderende blikken en zelfs een keer kreeg hij een aai
van een bewonderaar.
Motorveerpont
‘Het Heerlijk Veer’ van Batenburg (Gelderland) naar Demen (Noord-Brabant)
Door de gewijzigde aanrijroute moesten
we ook weer terug de Maas over. Dit pontje hadden we al in 2011 gedaan, maar
als pontjesvaarder vinden we het niet erg om het nog eens te doen.
De Maas is hier een grensrivier tussen Gelderland en Noord-Brabant. ‘Gelukkig we zijn weer in Brabant,’ verzuchtte de veerbaas met Brabantse tongval. Je zou toch denken dat zo’n korte afstand niet zo veel zou uitmaken.
Aan het einde van de veerstoep ligt bierhuis ’De drie sterren‘ en daar strijken we even neer. Opeens komt de uitbaatster naar buiten met een bordje ‘GESTREMD’ onder haar arm en ze bevestigt het onder het dienstrooster van het pontje. Desgevraagd vertelt ze dat ze gebeld is door de veerbaas dat de motor stuk is. Deze keer hadden we geluk, want wij waren al overgestoken en we zijn aan de goede kant van de rivier.
De Maas is hier een grensrivier tussen Gelderland en Noord-Brabant. ‘Gelukkig we zijn weer in Brabant,’ verzuchtte de veerbaas met Brabantse tongval. Je zou toch denken dat zo’n korte afstand niet zo veel zou uitmaken.
Aan het einde van de veerstoep ligt bierhuis ’De drie sterren‘ en daar strijken we even neer. Opeens komt de uitbaatster naar buiten met een bordje ‘GESTREMD’ onder haar arm en ze bevestigt het onder het dienstrooster van het pontje. Desgevraagd vertelt ze dat ze gebeld is door de veerbaas dat de motor stuk is. Deze keer hadden we geluk, want wij waren al overgestoken en we zijn aan de goede kant van de rivier.
Inmiddels is de zon gaan schijnen en kunnen de
jassen uit.
Megen
– een rustpunt
In Megen
eten we onder de goedkeurende blikken van de in steen uitgehouwen gouverneur Karel
van Brimeu (1524
-1572) een
boterham. Een oud mannetje komt aangesloft en vraagt of we het naar onze zin
hebben. Ons bevestigend antwoord is voor hem aanleiding om zijn levensverhaal
te vertellen. In korte tijd weten we dat hij 85 is, altijd in Megen heeft
gewoond, dat hij van zijn verkochte tabaksbonnen in de oorlog daarna een fiets
heeft kunnen kopen en dat hij daar drie jaar geleden een ongeluk mee heeft
gehad en dat hij met die fiets de wereld heeft rondgereden. Dat wil zeggen dat
hij er 40.000 kilometer mee heeft gereden.
Hij is ook kunstenaar. Dat hadden we
wel kunnen vermoeden, want hij heeft een baret op. Zo vertelt hij dat een dame
uit Limburg een keer een werk van hem heeft gekocht voor een bedrag met drie
nullen. Toen hij een keer in Limburg was, heeft hij die vrouw opgezocht om te
zien hoe zijn schilderij hing. Het bleek dat hij naast een Mathijs Maris hing.
Ja, zover heb ik het niet geschopt met mijn verkochte schilderijen. Nu moet ik
zeggen dat ik ook niet ben gaan kijken waar ze hangen. Misschien ben ik onbewust wel bang dat mijn schilderijen bij de mensen op zolder staan.
Megen
- Het Kunsthuis
Verder vertelde hij dat hij (Henk van
Gisteren) net buiten het historische centrum van Megen zijn werk exposeert in
de voormalige Rabobank. Ooit door het Brabants Dagblad omschreven als 'kliniek voor blijheid'.
Gesticht vervolgen we onze tocht.
Nog 87 te gaan.
20 mei 2012.
2 opmerkingen:
Hoi Bettie,
Toen we jaren terug de LF12 Maas en Vestingroute fietsten overnachtten we in Ravenstein bij Stadsherberg De Keurvorst aan dat grappige driehoekige pleintje. Het rapport van monumentenzorg lag er op ons nachttafeltje.
Nog een tip: pas je Bloggerbadge aan je bent afgestudeerd!
Hermine
Nu al gelezen, snel toch.
Pas op voor heren rond de 85 maar fiets vrolijk verder.
Een reactie posten