zondag 7 juni 2020

Heimwee- en troostpontjestochten - Deel VIII - Wat is ons favoriete pontje?

Josephine en ik weten meteen wat ons favoriete pontje is. We gaan allebei terug in de tijd toen vaarverbindingen cruciaal waren.

Nostalgie op de Kaag in de oude salonboot waarmee de notaris ooit de boeren bezocht

Ik kan me niet herinneren dat we ooit zo galant zijn overgevaren.
Er komt een lange smalle boot aangevaren. Op de romp staat in sierlijke letters ‘De Heere Schouten’. We stappen aan boord. Wat een luxe: in dit ranke scheepje liggen over de hele lengte kussentjes.

De salonboot ‘De Heere Schouten’ Foto van de website Warmondaandekaag.nl

Tijdens het varen zien we in de verte boerderijen en ik denk aan de notaris die in het begin van de twintigste eeuw met deze luxe salonboot naar de boeren voer om contracten op te stellen. Die boerderijen waren niet over land bereikbaar. Zal hij laarzen aan boord hebben gehad om door het weiland tussen de koeien door naar de boerderijen te lopen?

Bettie

Handbediend kabeltrekveer over de Overijsselse Vecht naar de Agnietenberg


Josephine neemt ons mee naar een pontjestocht op 6 augustus 2006.

Het Haersterveer is een van de weinige pontjes waar de veerman je met hulp van een houten klos aan de over het water gespannen kabel vooruit trekt. Hier ga je honderd jaar terug in de tijd.










Voor mij is dat Agnietenberg bij Zwolle. Voor mij is het de ideale combinatie van landschap en pontje. In mijn herinnering reden we door een groen bos (waarschijnlijk was het een bosje) en waren we opeens bij de veerstoep. De Overijsselse Vecht moest overwonnen worden om verder te kunnen fietsen. Maar de rivier was niet te breed en het pontje ging soepel naar de overkant. Na even een moment van rust op het pontje konden we verder fietsen in een weids landschap.

Josephine 

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hij is weer leuk Bettie!
Allebei iets anders, zo verschillend als de mensen zijn.
Groet
Mieke

Anoniem zei

Dat zijn er dus heel veel!
A.

Anoniem zei

En weer werd ik er blij van!
Wat een rijkdom, zo’n pontjesvriendschap!
Marjan

Anoniem zei

Zeer geachte auteurs van de serie,

Dit is weer een mooie aflevering!
De overtocht verschilt kennelijk zeer qua comfort!
Mijn waarderingsprijs, zeer persoonlijk, gaat wel naar het pontje zónder veerstoep, althans mét aanfiets slootje. Dat levert minimaal natte voeten!

Groet!

Hans