zondag 23 maart 2014

Grenzen

Daar houd ik je aan,” mailt Josephine me terug na mijn belofte dat ze deze keer niet door modder hoeft te glibberen.’ Bewust had ik vandaag gekozen voor pontjes dichterbij huis. Beide ten noorden van Woerden. Dat was maar goed ook. Na Woerden waren er werkzaamheden aan het spoor en werden er bussen ingezet. Of in de Randstad buschauffeurs ook zo vriendelijk zijn om onze fietsen mee te nemen, betwijfelden wij. 


Het Groene Hart

Bij het uitstappen van de sprinter bood een wachtende man me aan om te helpen met het uit de trein tillen van de fiets. Ik ben de leeftijd voorbij dat ik dat haastig afwijs. Je moet dan altijd wel uitkijken dat je niet je evenwicht verliest als een ander ineens overpakt. 
In het Groene Hart zijn weinig fietspaden en we moesten dan ook een flink stuk naar het noorden rijden om linksaf te slaan naar het pontje. Een mooi schelpenpad, de Houtkade, bracht ons rechtstreeks naar het veer. 
We hadden al gezien dat de lucht steeds donkerder werd en jawel hoor. De voorspelde hagelbui kwam in alle kracht op ons neer. Net zoals koeien doen, gingen we met onze kont naar de wind staan en wachtten we tot het over was.

Met de kont naar de wind en de hagel

De Grecht

Gebruiksaanwijzing

Het pontje lag aan de overkant. We drukten de schijf in, volgens de instructie, maar de ketting kwam niet in beweging. Na het indrukken van de schijf sprong hij er iedere keer weer. Na verloop van tijd kreeg ik het in de gaten. Je kunt de schijf alleen maar goed indrukken als je het handvat in je hand hebt. Geen brute kracht dus. 
Nadat het pontje aan onze kant was, reden we de fietsen erop. We volgden dezelfde methode als op de kant. Handvat beetpakken en indrukken. De pont kwam los van de wal om midden op de Grecht met een ruk stil te houden met een strak gespannen ketting aan beide zijden. We zagen al visioenen voor ons dat we met de fiets boven ons hoofd naar de oever zouden moeten zwemmen. Gelukkig konden we wel terug varen. 


Het pontjesreglement 


Tja, hebben we nu het pontje wel of niet gedaan? Het Pontjesreglement kent slechts één artikel.
‘Alle criteria die we in de loop der jaren hebben aangelegd, zijn nooit op papier gezet, en toch zijn ze intuïtief voor beiden duidelijk.’
Qua afstand hebben we hem gedaan. Twee maal naar de helft varen is hetzelfde als de hele tocht. Net zoiets als een halfvol of halfleeg glas. ‘Dan noteer je hem toch met potlood,’ suggereerde Josephine.


Op de grens van Zuid-Holland en Utrecht 

Veel rivieren in Nederland zijn provinciegrensrivieren, zoals de Nederriijn (Utrecht en Gelderland), de Maas (Gelderland, Noord-Brabant en Limburg en de IJssel (Gelderland en Overijssel). Verschillende pontjes hebben dan ook twee nummers: een nummer van de ene provincie en van de andere. Het pontje van vandaag heeft de nummers ZH74 en Ut23.
Tot 1989 was Woerden onderdeel van de provincie Zuid-Holland. Toevallig loopt de grens van Zuid-Holland en Utrecht precies door de rivier de Grecht. We kunnen zeggen dat we het Utrechtse deel van het pontje wel hebben gedaan en het Zuidhollandse deel niet. We hebben dus Ut23 gedaan, maar ZH74 niet. Getalsmatig maakt het niet uit; het blijft één pontje. 



Boerinn 

We rijden weer terug naar Woerden om het pontje in het wandelpad, de Grechtroute, tussen Woerden, ’s Gravensloot en Kamerik te doen. Dit pad voert langs boerderij De Boerinn. We drinken er wat. Het meisje achter de bar vertelt dat de boerin meer dan 20 activiteiten voor binnen en buiten, organiseert. Ik spreek mijn verbazing uit dat één persoon zoveel kon organiseren. ‘Nee, het is niet de boerin die dat allemaal doet; de locatie heet Boerinn, met twee ennen.’


Maximaal 1 persoon



Na het ontwarren van het in het water hangende touw stap ik als eerste aan boord. Gelijk schiet het primitieve vaartuig naar de overkant. Nu kunnen we ons er wel iets bij voorstellen. De ander zou niet eens meer aan boord kunnen stappen. Later volgt Josephine. We voelen ons wel erg eenzaam dat we niet met z’n tweeën tegelijk mogen. 
Staat hierover iets in het Pontjesreglement? Moeten we per se met z’n tweeën op de pont zijn tijdens de overtocht? Zoals hiervoor al is gebleken, is het reglement zo ruim van opzet dat we het zelf kunnen invullen.  
Zelfbedieningskabelveerpont over een sloot

Twee pontjes gedaan, nog 56 te gaan. 

 23 maart 2014

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Eindelijk een begin over het vervolgverhaal van de pontjes.Hoe weten jullie dat er steeds meer pontjes bijkomen?
Met gr. Wil Rijp

Anoniem zei

Dat was weer een leuk verhaal!!

Groet

Mieke en bedankt daarvoor.