maandag 17 december 2012

Mijn trouwste pontjesfan, Menno Mennes, is overleden


Het begon in 2006 met een oproep in de Nieuwsbrief van de Vereniging Vrienden van de Voetveren:
‘Ken je bekende Nederlanders die dagelijks van de veerpont gebruik maken of in hun jeugd hiervan gebruik hebben gemaakt? Neem dan contact met ons op voor de te produceren DVD over pontjes in Nederland.’

Tja, dacht ik, Josephine en ik zijn niet bekend, maar we doen wel iets bijzonders met pontjes. Dus, besloot ik ons aan te melden. Algauw kreeg ik een enthousiast antwoord van de maker van de DVD:

‘Wat een óntzettend leuk idee van jullie! Waar komt die belangstelling van de pontjes vandaan? Wij zullen hier zeker aandacht aan besteden. Als jullie bereid zijn om voor de camera één en ander te vertellen, willen wij dit zeker gebruiken, mogelijk als "rode" draad.’

Menno Mennes cameraman/regisseur

Op 3 juni 2006 deden wij verschillende pontjes rond Amsterdam; de laatste was over de Amstel (waar het beeld van de schetsende Rembrandt staat). We komen aanrijden en ik zie een man staan filmen en ik zeg voor de gekheid:’Misschien is het Menno wel.’ (Ik had nog geen foto van hem gezien). Ik laat hier even Menno aan het woord in zijn uitgebreide mail van diezelfde avond. Een kort stukje hieruit:

Een wel héél bijzondere draaidag:
'Het laatste shot was eigenlijk ook niet gepland; heb ik toch maar van de houten "veerstoep" gedraaid omdat ik de aankomst vanaf de overkant nog wilde draaien. Op dat moment stapt er een vrouw op deze houten vlonder en ik vraag vriendelijk of ze even heel stil kan staan omdat het anders zo trilt. Toen dit shot erop stond en ik wilde inpakken staan daar twee dames...en die zeggen: "Ben jij Menno Mennes?" ik zeg: "Ja, (en kan het nu nog niet bevatten) ik zat al te denken dat er enige gelijkenis was met de foto (dit was een foto in de winter, met muts en zo) die jullie stuurden, maar dan zijn jullie Bettie en Josephine!" "Ja, dat klopt". Dit alles (ontmoeting met George Hak en Bettie en Josephine) op één dag...wat betekent dit?
Enfin de schipper die ons eerder al koffie aanbood en wij dit beleefd hadden afgeslagen omdat we verder moesten, heb ik nu toch aangenomen omdat wij door dit bizarre gebeuren toch graag mee wilden varen. We hebben Bettie en Josephine uiteraard geïnterviewd, onze koffie gedronken en zijn zeer verbouwereerd naar het laatste pontje gereden, de Ut 03 bij Nigtevecht.'

Dit interview staat op de DVD 'Pontje Doen'
Een trailer van deze DVD: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=FmyjlZxVRaY


De woorden sfeervol en schilderachtig komen bij je op bij deze beelden.

De uitreiking van het eerste exemplaar van ‘Pontje doen’
Dit was het begin van een warme e-mailrelatie. We correspondeerden over de voortgang van de DVD; de marketingacties, de interviews op de radio en in de kranten. In een van die artikelen werd hij de Rembrandt van deze tijd genoemd. Als je kijkt hoe hij met het licht omgaat, kun je het daarmee helemaal eens zijn. Ik kreeg van hem de naam van een contactpersoon bij TV West, wat uiteindelijk uitmondde in een opname van een van onze pontjestochten.
Voor de uitreiking van het eerste exemplaar, was ik uitgenodigd en toen heb ik zijn vrouw Karolien ook ontmoet. De uitreiking vond uiteraard plaats in een Veerhuis. Ik bezit een gesigneerd exemplaar. Provincie voor provincie heb ik de pontjes bekeken en op een gegeven moment schoot ik in de lach: De voice over zei:
‘Wie wil daar nu naartoe? Tenzij je alle pontjes van Nederland wil doen.’

Andere producten
In 2008 verscheen ons (van Loes, Nel en ik) boek De vliegende theedoek en die heeft hij meteen gekocht. In datzelfde jaar verscheen van zijn vrouw het boekje ‘Konden er maar nieuwe batterijtjes in…’ Hoe drie pasgeboren katjes op Ibiza het leven van een mens kunnen veranderen. En die heb ik uiteraard gekocht.
Door Hans Beerekamp werd zijn documentaire ‘De boer die zou gaan emigreren’ op de 4e plaats geplaatst in de lijst van beste programma’s in januari en februari 2007.

Van het bloemencorso uit Zundert ontving ik deze apenkaart:


De hartelijke groeten uit Zundert, het grootste bloemencorso ter wereld. Menno Mennes

Als ik weer een pontjesverhaal naar hem toezond, reageerde hij altijd enthousiast en meestal kreeg ik het advies om een bepaald pontje vooral niet te vergeten.
Na de pontjes ging hij verder met het filmen van molens en vissersvaartuigen. Ook in deze film vind je de poëtische schoonheid van het Nederlandse landschap en de relatieve rust die hier nog te vinden is. Hij moedigde ons aan om nadat we alle pontjes hadden gedaan, alle molens van Nederland te gaan doen.
In het laatste contact verontschuldigde hij zich dat hij lang niet van zich had laten horen, maar dat hij nog steeds mijn pontjesverhalen las. ‘Blijven sturen, hoor!’

Pontjestocht ter herinnering aan Menno Mennes
Ter nagedachtenis wilden we zondag het pontje doen, waar we hem voor het eerst hadden ontmoet, maar die vaart alleen maar in de zomer. Dus onze pontjestocht naar Zoeterwoude over de Ommedijkse Watering dragen we in plaats daarvan aan hem op: 


Zelfbedieningskettingveerpont over de Ommedijkse Watering bij Zoeterwoude


Nog 77 te gaan.

17 december 2012.

1 opmerking:

Anoniem zei

Verdrietig. Maar wel bedankt voor de mooie beelden.
Hermine