zondag 2 december 2007

Korendijkse slikken

Naarmate we meer pontjes hebben gedaan, moeten we steeds gerichter gaan rijden. Zo moeten we in de gaten houden in welk seizoen de pontjes varen. Sommige pontjes varen alleen hoogzomer. Sinds 2007 kijk ik eerst welke pontjes die maand varen. Zou ik er nog een kunnen vinden, die in november nog vaart? Jawel. De vaarperiode van het voetveer in de Korendijkse slikken bij Goudswaard is van 1 juli tot 1 december. Dat was dus ons doel op zondag 11 november 2007. Op het bijgevoegde kaartje van Google maps op de site van de Vereniging van Vrienden van de Voetveren is duidelijk te zien dat we kreek konden benaderen op de hoek van de Westdijk en de Oudendijk. Dat moet niet moeilijk zijn te vinden, dachten wij.

Vanaf het metrostation in Spijkenisse is Goudswaard makkelijk aan te rijden. De Noordwestenwind met kracht vijf blies ons snel naar de eerste pont over het Spui naar Nieuw-Beijerland. De laatste meters naar het veer hadden we de wind ineens van opzij. Dat was even schrikken, maar we bleven overeind. Het motorveer “The Queen Jacqueline” hadden we al geturfd op 30 oktober 2004. In Nieuw-Beijerland probeerden we nog bij een hotel koffie te drinken, maar het was gesloten en de eigenaar vertelde ons dat we voorlopig niets zouden tegenkomen. Daar waren wij op voorbereid. De meeste pontjes liggen in de Bible belt en je weet dat je op zondag nergens terecht kunt.
Het eerste stuk kunnen we redelijk beschut achter een dijk rijden, maar algauw komen we bovenop een dijk te rijden. Zolang we schuin voor de wind hebben, gaat dat prima. We hebben een mooi uitzicht over het landschap en het lijkt wel of elk dorpje een molen heeft. Op de kruising van de Westdijk en Oudendijk aangekomen, blijkt dat we toch iets te ver zijn gereden. In het huisje van Natuurmonumenten gaan we eerst maar eens een boterhammetje eten met thee uit de thermoskan van Josephine, zodat we moed kunnen verzamelen, voordat we schuin tegen de wind teruggaan. Ik houd mijn thermoskan nog even bij me, zodat ik wat meer gewicht heb, als de wind probeert mij van de dijk af te blazen. De weerman had al gewaarschuwd dat de wind vlagerig zou zijn. We rijden midden op de dijk om te voorkomen dat we bij een windvlaag in het prikkeldraad worden geblazen. Het gaat goed, totdat ik een hand van het stuur haal. De wind blaast me meteen het gras in. Ik blijf overeind.

Het bordje van Natuurmonumenten adviseert om laarzen mee te nemen als je de wandeling in de Korendijkse slikken gaat maken. Die hebben we niet bij ons. We wandelen welgemoed in de richting van de kreek. De plassen kunnen we ontwijken, totdat het pad zelf een kreek wordt. Met een “ik ga niet weer mijn sokken uittrekken” draait Josephine zich om. “Wel je schoenen?” vraag ik nog, maar Josephine reageert wijselijk niet. “Deze kunnen we afstrepen,” zegt Jospehine even later op de terugweg. “Nee, natuurlijk niet,” werp ik tegen.
“In juli in een droge zomer wil ik het nog wel weer een keer proberen.”
“Dat is afgesproken.”

We fietsen weer terug en in Goudswaard gaan we bij de beschutte haven in het zonnetje nog een bammetje eten. Ondanks dat het nog geen vier uur is, nemen we toch een Cup-a-soup met heet water uit de tweede thermoskan. Als we Nieuw-Beijerland naderen, zien we dat het daar al regent, terwijl wij nog in de zon rijden.

In de metro naar huis constateren we dat het toch mooier weer was dan voorspeld. In plaats van 80% regen, schatten we dat we voor 20% in de regen hebben gereden. En dat de zon zich ook van zijn beste zijde heeft laten zien.

Nog steeds 98 te gaan.

8 opmerkingen:

Josephine zei

Een heldenverhaal, maar we maken het toch ook maar gezellig met die thermosflessen.

Anoniem zei

Hi Bettie,

dapper hoor, dat jullie nog steeds tochten maken nu het weer steeds slechter wordt. Genoten van jullie verhaal.
Hartelijke groet, Hannah

Anoniem zei

Hallo Bettie,

Voordat je denkt: "Wat is er met Menno?" laat ik je hierbij weten dat ik de reis weer heb gelezen. Het blijft leuk! En met mij gaat het goed. De Nederlandse topacteur Thom Hofmann heeft zijn naam als voice over verbonden aan de series van Holland Heritage®, te beginnen met Pontje Doen. Aangezien de serie HH internationaal wordt uitgebracht, heb ik Simon Shrimpton (die ook alle KLM films inspreekt) voor de Engelse versie vast kunnen leggen. Het gaat er allemaal gweldig uitzien en hoop jullie over een week of drie de trailer te sturen.

Groetjes, ook aan Josephine,

Menno.

Anoniem zei

Danku!

Frans

Ton zei

Ik hoop dat ik nu wel mijn reactie geplaatst krijg. Gisteren lukte het namelijk niet.
Enfin, mijn reactie kwam erop neer dat ik het met Hannah eens ben wat betreft jullie dapperheid. Stoer hoor, om er in weer en wind op uit te trekken. Hoewel Bettie het waarschijnlijk met de dood moet bekopen als ik haar zo hoor hoesten achter haar bureau. Ze vraagt ook steevast of ze al naar huis toe mag, maar dat staan Inge en ik natuurlijk niet toe: op de fiets een vent, dan ook op het werk...!
Maar ze gaat er nu wel erg slecht uitzien...

Philomene zei

Ha Bettie,

Mooi verhaal! Maar jammer dat dit pontje nu niet telt. Ik zou gewoon meteen weer op 1 juli 2008 weer gaan, dan is het vast beter weer.

Verder vind ik dat Ton beter voor je moet zorgen.

Anoniem zei

Hallo Bettie,

Zojuist heb ik met genoegen weer een pontjesverhaal van je gelezen.
Sinds 1,5 jaar heb ik een racefiets, niet om hard te kunnen fietsen, maar om vér te kunnen gaan.
Op mijn gewone gazelle (die fiets is helemaal van aluminium, maar weegt als Hollands Herenrijwiel desondanks 18 kg, dus hij zou eigenlijk merk Olifant moeten hebben), val ik er na 100km zowat af.
Maar op mijn Trek van 7,5 kg voel je na die afstand nog helemaal niks.
Bovendien zit er een fantastisch loopwerk met 30 versnellingen op, kortom, het is even wennen, maar daarna doe je alles wat je maar wilt met die fiets.
Ik heb alleen spijt dat ik er niet veel eerder een gekocht heb.
Mijn favoriete ritten gaan langs de grote rivieren, daar verandert altijd alles met de dag en er is van alles te beleven.
De weg voert dan ook nog wel eens over veel grote, en een aantal kleine pontjes...

Tot de zestiende,

Ludo

Anoniem zei

Ik ben vandaag geweest, in het 'droge'juli dus. Nog steeds tot je enkels in de blubber, maar wel prachtig is het daar. Je moet echt nog eens een poging wagen! Wanneer je bij de uitkijkpost aankomt moet je lopend vanuit die post meteen links afslaan. Dan kom je bij het voetveer. Na het voetveer kun je linksaf langs het water, of rechtsaf door de rimboe. Succes!

Hier 3 foto's: http://www.svpiershil.nl/index.php/multimedia/groots/121-groots/533-groots-3-inge-op-survival